Realtime hit counterweb stats
Laikraksts “Diena”: Dzērājs pie stūres – kļūda, kura jānovērš Thumbnail

Laikraksts “Diena”: Dzērājs pie stūres – kļūda, kura jānovērš

Par Saeimu un tās deputātiem pasmieties jau kādu laiku ir labais tonis. Ne kā jau lāga šie nesaprotot, sabiedrības viedokli ignorējot, labākajā gadījumā sava labuma mudināti šādas tādas muļķības likumos ierakstot, riskēdami visu salaist dēlī aiz neuzmanības vai nezināšanas. Lasot mēdiju ziņas pagājušās nedēļas nogalē, kurās stāstīts par nesen pieņemtajiem grozījumiem Administratīvo pārkāpumu kodeksā saistībā ar dzērušu autovadītāju sodīšanu, atliek vien kārtējo reizi nopūsties. Šoferiem – dzērājiem būšot jāsēž aiz restēm ! Atkal putra savārīta, par laimi kompetenti eksperti mierina, ka tā tikai kārtējā kļūda.

Dāmas un kungi ! Kā viens no šo likuma grozījumu iesniedzējiem, apliecinu – kļūdas šeit nav. Tieši otrādi – apzināta un mērķtiecīga tiešo pienākumu pildīšana, īstenojot skaidru un nepārprotamu sabiedrības pasūtījumu. Un pasūtītājam (sabiedrībai) it īpaši pēdējā laikā ir bijusi pārliecinoša nostājā: dzērāji pie stūres – tas ir noziegums. Līdz šim valstī tika veikti dažādi minipasākumi un sperti pussolīši, lai ierobežotu braukšanu dzērumā. Tiesībsargi likuma ietvaros raudzīja pārliecināt dzērājus. Tomēr dinamika rāda – neraugoties uz aizkustinošām reklāmas kampaņām dzērāji pie stūres izraisa aizvien lielākas traģēdijas. Tātad ar runāšanu, pat parādīšanu televīzijā nav gana. Acīmredzot bailes no soda reibušajām galvām ir vienīgais bubulis, jo cilvēku dzīvībai viņuprāt taču nav vērtības ātrumtrasē (uz ceļa).

Jau pēc desmit dienām policists, ja noķers dzērušu tipu pie stūres, kura skurbulis ir lielāks par 1 promili, ne tikai uzliks naudas sodu un atņems tiesības, bet arī aizturēs administratīvajā arestā. Tātad uz piecām līdz desmit dienām sabiedrība no šī potenciālā slepkavas ir pasargāta, turklāt pilsonis varēs „ sutkās” pārdomāt savu dzīvi un braukšanas paradumus. Ja kāds pamanījies sēsties pie stūres ar 1.5 promilēm un lielākā „ķēmā”, tad tādu cilvēku var aizturēt uz laiku no 10 līdz 15 diennaktīm, papildus tam piemērojot gan naudas sodu, gan tiesību atņemšanu. Ja cilvēks ir pie stūres dzērumā un viņam vēl arī nav tiesību, tad sods ir vēl drakoniskāks – līdz pat diviem gadiem cietumā.

Kāpēc tieši šādi sodi, bet ne tālu izdaudzinātā automašīnu konfiskācija ? Izrādās, arī šeit jaunu divriteni neesam izdomājuši – visās (!) attīstītajās valstīs šāda kārtība tiek veiksmīgi īstenota jau sen, protams, katrā no tām sistēma veidota nedaudz atšķirīgi. Un, tavu brīnumu, darbojas veiksmīgi ! Īpaši gribētu izcelt Igauniju, kur deviņdesmito gadu vidū ieviestais arests par braukšanu dzērumā apskaidrojis dullās galvas un atrisinājis šo letālo problēmu ja ne par visiem simts procentiem, tad samazinājis līdz atsevišķu negadījumu līmenim gan.

Automašīnu konfiskācija (nejaukt ar aizturēšanu, kā to bieži apzināti vai neapzināti dara dažas CSDD amatpersonas) tiek pieļauta vienīgi Francijā pie atkārtotas braukšanas dzērumā vai pēc negadījuma ar letālām sekām. Pārējās valstis ir sapratušas, ka mēģinājumi sodīt braucamrīka īpašnieku, kurš ne vienmēr ir iereibušais brašulis pie stūres, pārsvarā noved pie nebeidzamiem tiesu procesiem, pierādot auto nelabprātīgu nodošanu pieķertās personas rokās. Rezultātā netiek sodīts vainīgais, bet gan uzņēmumi ar lielu transporta līdzekļu skaitu, auto nomas kompānijas, lētticīgi draugi un visi potenciālie auto pircēji caur paaugstinātu līzinga maksājumu.

Neapšaubāmi, šie grozījumi būtiski mainīs arī Ceļu policijas un citu tiesību sargājošo institūciju darbu. Loģiski būtu, ka izpildvara izvērtē savu gatavību šādas likuma normas piemērot un informē par to sabiedrību. Taču šoreiz loģika izpalika. Satiksmes ministrs un CSDD vadība, kuri pirms likuma pieņemšanas labi organizētā sabiedrisko attiecību kampaņā izteiksmīgi piesauca līķus un aicināja nelobēt kapus, par šo problēmu izskatās piemirsuši. Iekšlietu ministrijas ierēdņi visu savu daiļrunību izmanto, lai pierādītu aresta vietu lielo pārslogotību un likuma izpildes neiespējamību. Bet CSDD jurists Jānis Golubevs, kura tiešajos darba pienākumos ietilpst sekot līdzi katrai normai, kuru Saeima iekļauj vai noraida likumos par ceļu satiksmes drošību, raidījumā „ Zebra” un citos medijos putrojas par to pašu dīvaino „kļūdu”.

Likumu pieņēmēji visur, arī Latvijā ir tikai vēlētāju koncentrēts spoguļattēls, lai kā mums tas patiktu vai nepatiktu. Un šoreiz likumdevējs ir pārliecinoši atbildējis Sabiedrības pieprasījumam risināt samilzušo autovadītāju – dzērāju problēmu. Izpildvarai un atbildīgajām iestādēm tagad ir pienākums rīkoties. Nevis meklēt kļūdas tur, kur to nav.

10 / Oct /  2005
 
Medijs/autors:
 Artis Kampars 
Sadaļa:
 Raksti 
Pieminēti:
 , ,
Pastāstiet draugiem
  • Pierakstīties RSS
  • Publicēt Delicious
  • Publicēt twitterī
  • Publicēt Facebook
  • Publicēt Google
  • Publicēt LinkedIn

Diskusija

Izsakiet videokli par "Laikraksts “Diena”: Dzērājs pie stūres – kļūda, kura jānovērš"

Esi pirmais, kas uzsāk diskusiju.

Izsakiet savu videokli